sobota, 11 maja 2013

Rolady śląskie

Do tego dania podchodziłam jak do jeża. Z jednej strony chciałam a z drugiej strony bałam się. No ale jak to tak - pochodzić ze śląska a nie zrobić rolad? No to jak bez tego śląski obiad zrobić? W końcu się za to zabrałam i... zrobiłam bez problemu. No to teraz mogę gości na śląskie jedzenie zapraszać (kluski i kapusta problemu mi nie sprawiają ;))





Składniki:
600g mięsa wołowego (taki kawałek, żeby można było go podzielić na plastry do rozbicia)
2 ogórki konserwowe
1 cebula
100-150g boczku wędzonego
musztarda (ja uzyłam sarepskiej)
pieprz
bulion (1-2 szklanki)
olej

białe nici bawełniane lub szpilki do spinania mięsa

2 łyżki gęstej śmietany
łyżka mąki
sól
pieprz



Przygotowanie:
Mięso podzielić na plastry o grubości ok 2 cm. Każdy plaster porządnie rozbić tłuczkiem do mięsa (na grubość ok 0,5-1 cm). Ogórki i cebulę pokroić w drobną kostkę. Boczek według uznania w cienkie plastry lub również w kostkę (ja preferuję w kostkę).
Każdy płat mięsa posypać pieprzem, posmarować musztardą. Ułożyć plastry boczku (lub posypać kawałkami boczku) zostawiając min. 1 cm mięsa z każdej strony, dołożyć cebulę i ogórki.
Zwinąć rolady: najpierw dłuższe boki zawijamy do środka, tak aby nie wylatywał farsz, a następnie rolujemy mięso z farszem uważając, żeby farsz się nie przesuwał do przodu. Po uformowaniu rolad obwinąć je nicią dość mocno lub spiąć szpilkami (ja wolę nici, ale z nimi jest więcej zabawy).

Na patelni rozgrzać mocno olej. Rolady obsmażyć dokładnie, na rumiano z każdej strony. Podlać bulionem i dusić pod przykryciem przez ok 1 godzinę, aż mięso będzie miękkie. Z racji tego, że jest z nimi dużo roboty polecam zrobić je dzień wcześniej, a następnego dnia tylko delikatnie poddusić i dokończyć sos, ale wiadomo, nie zawsze tak można.
Kiedy mięso jest już miękkie do powstałego sosu dodać śmietanę i jeśli to konieczne zatrzepać mąką. Teraz trzeba tylko doprawić do smaku solą i pieprzem.
Na sam koniec trzeba pamiętać o wyjęciu szpilek lub zdjęciu nici!

Smacznego!

5 komentarzy:

  1. Po pierwsze do rolad dajemy ogórek kiszony a nie konserwowy!!! po drugie co robi tam ten bulion??? olej?? i ŚMIETANA!!?? ZOŁZA Z ROLAD MUSI BYĆ CIEMNA!!!! i Ty jesteś ze Śląska??? he

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak jestem ze Śląska. Wszyscy, których znam dodają do sosu śmietany. Po dodaniu łyżki - dwóch śmietany do sosu nie stanie się on jasny.
    Czym podlewasz rolady jeśli nie bulionem? no dobra może być woda, ale wg mnie sos na bulionie jest smaczniejszy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Gorąco polecam także mój przepis na rolady śląskie. Wychodzą palce lizać! :)

    OdpowiedzUsuń

Podoba Ci się przepis? A może coś byś zmienił? Napisz!