niedziela, 8 marca 2015

Kołoczki z makiem

Do zrobienia kołoczków zainspirował mnie przepis w najnowszej książce którą rozdają w Lidlu (wpis nie jest sponsorowany, ale nie umiem znaleźć tego przepisu on-line, a chciałam podać źródło) na "śląskie kołoczki z serem". Co prawda jestem ostatnio na etapie czyszczenia kuchni, a w tym lodówki, z zalegających w niej produktów, więc sera się nie uświadczyło, ale za to znalazłam zajmującą w półce miejsce już od dłuższego czasu masę makową (nota bene też z Lidla, bo wg mojej osobistej oceny jest jedną z lepszych smakowo i co ważne nie jest gorzka jak niektóre z nich).
A kołoczki czy też drożdżówki, w zależności od regionu, z makiem to też niezła opcja.




Składniki:
500g mąki + trochę do podsypania ciasta
1 opakowanie suchych drożdży, na 500g mąki (może być 20g drożdzy świezych, tylko wtedy nalezy pamietać o przygotowaniu zaczynu z cukru, mleka i mąki)
szklanka mleka
łyżka oliwy z oliwek
2 łyżki cukru
kilka kropli aromatu waniliowego lub opakowanie cukru waniliowego
szczypta soli
2 żółtka
70g masła
masa makowa (ja zużyłam ok 500g)
białko do posmarowania kołoczków

Przygotowanie:
Masło rzpuścić i odstawić do wystygnięcia. Mąkę przesiać i dokładnie wymieszać z drożdżami. Mleko podgrzać (ale nie zagotowywać), wlać do mąki. Dodać cukier i aromat/cukier waniliowy. Wymieszać mąke, mleko i cukier. Odstawić na 5-10 minut w ciepłe miejsce (nie jest to konieczne, ale zauważyłam, że gdy korzystam z suchych drożdży ciasto lepiej mi wyrasta gdy na tym etapie odstawię je na chwilę). Dodać oliwę z oliwek, żółtka i ostudzone masło. Zagnieść ciasto, należy je wyrabiac do momentu, aż nie będzie się kleić do rąk. Wyrobione ciasto przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na 30-40 minut, do czasu aż podwoi swoją objętość.

Po wyrośnięciu ciasto jeszcze raz wyrobić, a następnie rozwałkowac na grubość ok 2-3mm. Pokroić na kwadraty o boku 7-8 cm. Na środek nakładać po łyżce masy makowej, a rogi ciasta mocno ze sobą skleić (bardzo mocno! moje niestety niektóre się rozkleiły - można wybrać też opcję, gdzie wykrawamy kółka o średnicy ok 8-10cm i na środek nakładamy mak, wtedy nie musimy się martwić sklejaniem brzegów). Kołoczki posmarować białkiem i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180st (z termoobiegiem) lub 200st (bez termoobiegu). Piec ok 25min.

Smacznego!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Podoba Ci się przepis? A może coś byś zmienił? Napisz!